Houd jij er ook van om mooie liederen te zingen voor God? Ik wel. Als ik de eerste klanken van een bekend lied hoor, raak ik soms zomaar ontroerd. Dat komt doordat veel liederen vermengd zijn met herinneringen. Zoals het lied Groot is Uw trouw dat we zongen op mijn vaders begrafenis. Of Psalm 42, het lied dat mijn oma neuriede als ze appelmoes en draadjesvlees bereidde.
In de Bijbel staan ook veel prachtige liederen, zoals de psalmen en klaagliederen. De psalmen verwoorden vragen aan of worstelingen met God die we zelf ook hebben, of juist de liederen van dankzegging en lofprijzing. Ze helpen ons om woorden te geven aan wat we zelf ook zo voelen. Het boek Hooglied lijkt van een heel andere orde. Het is een intens en soms ook erotisch liefdeslied. Denk aan: Mijn lief is een bundel mirre, hij slaapt tussen mijn borsten. (Hooglied 1:13, NBV) Wat kunnen we daarmee?
Vaak wordt dit Bijbelboek gezien als een van de manieren om Gods liefde voor mensen duidelijk te maken. De bruidegom staat symbool voor God (of Jezus), de bruid voor het volk van God, Israël (en later de christelijke gemeente). Het beeld van de bruid en bruidegom komt vaak voor in de Bijbel om de relatie tussen God en mens uit te drukken. De bruidegom die de bruiloft in het huis van zijn vader voorbereid (Johannes 14:2), de kerk die onberispelijk voor de bruidegom verschijnt (1 Tessalonicenzen 3:13). Het is een prachtig, intiem beeld van hoe God ons ziet. (Let wel: jij en ik zijn niet alleen de bruid van Christus; de bruid van Christus is de gehele kerk. Jij en ik zijn wel onderdeel van de bruid, en dus van de belofte van trouw die de bruidegom, God, aan de kerk heeft gedaan.)
Zo bezien is Hooglied een indringend boek om te lezen. God zelf zoekt de bruid, Hij gaat haar achterna, wil haar voor Zichzelf hebben. Hij vraagt haar totale toewijding, haar liefde, haar lichaam, haar hart, ziel. Daarin klinkt heel duidelijk de Bijbelse opdracht door: heb de Heer, je God, lief met heel hart, heel je ziel en heel verstand; met alles wat in je is.
De bruid en bruidegom in Hooglied houden zielsveel van elkaar. De ander is het belangrijkst – de bruidegom zegt zelfs: ‘Je bent de mooiste van alle vrouwen!’ (zie Hooglied 1:8) – ze kunnen niet zonder elkaar. Hun wijngaard is hun huis, een symbool voor hun beschutte tuin van liefde. Het is een plek waar ze er zeker van kunnen zijn dat de ander hen geen kwaad doet, een plek waar ze veilig zijn en zichzelf kunnen zijn, en waar de liefde tot bloei komt. Maar dan staat er opeens dat zinnetje: Vang voor ons de vossen, vang die kleine vossen. Ze vernielen de wijngaard, onze wijngaard vol bloeiende ranken. (Hooglied 2:15, NBV)
Vang de vossen… Er zijn zo veel dingen die onze veilige plek van geborgenheid, van liefde aan God, vernielen. Gevoelens van twijfel, zoals: Wil ik me wel helemaal toevertrouwen aan God? Kan ik God wel vertrouwen? Zijn er geen betere goden te vinden? Of gevoelens van hebzucht; het idee tekort te komen als we ons toevertrouwen aan deze Ene. Of gevoelens van minderwaardigheid: maar wie ben ik, dat God naar mij wil luisteren?
Het zijn de vossen die de wijngaard vernielen. Die ervoor kunnen zorgen dat de liefde tussen jou en God bekoelt. Ik denk dat we allemaal wel zo’n vosje kennen in ons leven. Als jij ook een vos in je leven hebt, bedenk dan: het staat de liefde tussen jou en God in de weg. Dus vang de vos en zie hoe prachtig de wijngaard is waar God ons heen leidt. Een plek van overvloedige, intieme, diepe liefde. Een plek waar we tot bloei komen, waar we worden geliefd om wie we zijn. Een plek waar we als vanzelf gaan zingen over de liefde.
Welke vos heb jij vandaag te vangen?
Liefhebben gaat niet altijd vanzelf. Jaag de liefde na, het weekboek over leven uit liefde, geeft inzichten in hoe liefdevol God is en wil je helpen om in je dagelijks leven te leren liefhebben. Elke week lees je een overdenking, krijg je leuke tips en ga je aan de slag met een doe- denk- of schrijfopdracht, en wat je leest, leert en ontdekt neem je vervolgens de hele week met je mee.